Moeilijke eters

Anders kijken naar eten en drinken: selectieve eters.

Wanneer ben je een selectieve eter?

Als het kind een beperkte variatie van voedingsmiddelen neemt en er geen verwachting is dat het snel zal uitbreiden.

Er zijn verschillende methodes om deze kinderen te begeleiden.

Vroege interventie is belangrijk, omdat de BMI van moeilijke eters vaak laag is op de leeftijd van 4 jaar. Kinderen met ontwikkelingsproblemen starten vaak met voedingsproblemen.

  • Kinderen met autisme : 93 % is een selectieve eter.
  • Kinderen met Down syndroom: 82 % oraal motorische problemen, 45% selectief voor structuren.


Uitgangspunten voor behandeling:

  • Het kind heeft altijd gelijk (ze willen wel maar kunnen niet)
  • Systematische desensitisatie is de beste eerste benadering van eetproblemen
  • Volgen van de normale eetontwikkeling
  • De juiste opbouw van eten speelt een belangrijke rol
  • Eten is oefenmateriaal geen hulpmiddelen
  • Leren eten doe je met eten


Mythes rondom het eten

  • Eten is een eerste prioriteit van het lichaam
  • Eten doe je instinctief
  • Eten is makkelijk
  • Eten is een twee stappen proces, je zit en je eet
  • Je mag niet spelen met eten
  • Als een kind hongerig genoeg is gaat het vanzelf eten
  • Kinderen hoeven maar 3 per dag te eten
  • Een kind met eetproblemen heeft of gedrags- of organische problemen
  • Niet al het eten kan als echt eten worden gerekend
  • Maaltijden zijn sociale situaties en tafelmanieren bij kinderen zijn belangrijk.


Vooraf is er uiteraard een anamnese, observatie van eten en drinken, maar ook van het spelen. Daarnaast is er een observatie van de interactie ouder-kind. Er wordt ook een sensory profile ingevuld. Er wordt gekeken wanneer er doorverwezen dient te worden voor meer onderzoek. Daarna kan het leren eten starten: uitgangspunt is dat het kind wel wil eten maar niet kan ! Het doel is langzaam stap voor stap eten ontdekken en sensorisch aanbieden. Kennis maken met voedsel staat centraal.
Er zijn 5 stappen te nemen:

  1. Accepteren
  2. Interactie met aanraken
  3. Ruiken
  4. Aanraken
  5. Proeven


Eten ontdekken is vooral plezier!

Bij kinderen die zeer weinig variatie hebben in eten of terugvallen in variatie van voedsel is een speciale benadering noodzakelijk. We proberen in kleine stapjes het voedingspatroon te veranderen. We veranderen steeds maar 1 aspect: vorm, kleur, smaak of structuur. Elke 2 dagen willen we een variatie aanbieden van 10 verschillende producten uit een voedingsgroep. (eiwit, zetmeel, groente/fruit).

Coaching van ouders speelt een belangrijke rol.